Krönikor: Drottning Loreen – en magisk gestalt
Liksom för elva år sedan visade Loreen återigen vilken magisk gestalt hon är på scen, skriver DN:s Hanna Fahl.
”Hon är en underlig kombination av flummigt eterisk och en särpräglad estetik som sannerligen inte är för alla – och samtidigt tillgänglig, med en blick och en röst som är omöjlig att värja sig från.”
Käärijä i all ära, men det finns bara en drottning och hennes namn är Loreen, skriver Maria Brander i Expressen.
”’Tattoo’ är inte bara en värdig vinnare – det är ren Eurovisionperfektion, där Loreen sjunger som en gudinna, och lever sig in i ökenmystiken så att hela universum stannar.”
Mitt i vinstyran går det inte att komma ifrån tävlingens vemodiga inramning, med det pågående krig som drabbar miljoner och gjorde att fjolårets vinnare Ukraina inte kunde hålla tävlingen i hemlandet, skriver SVT:s Daniel Wyser.
”Men samtidigt är väl grundkonceptet att tävlingen ska ena genom musik.”