Krönikör: Klickbete som speglar medielogiken
Aftonbladets publicering av Staffan Heimersons uppmärksammade krönika om #Metoo är ett tydligt bevis på hur klickonomin styr, skriver journalisten Isobel Hadley-Kamptz i en krönika i Medievärlden.
Det följer medielogiken, menar hon. När hela landet håller med om att kvinnor bör slippa sexuella trakasserier – då kommer det att skrivas en krönika som tycker tvärtom, skriver hon. ”Jag kan inte se någonting som är lika samtidsmässigt pricksäkert som detta optimala klickbete.”
Sydsvenskans krönikör Maria G Francke är också frustrerad och skriver att krönikan ”andas sexism, arrogans och aningslöshet.”
I texten, som publicerades i går, jämför Heimerson bland annat Metoo-kampanjen med häxjakten i Sverige och Stalins utrensningar. Han menar också ”sexualitetens glädje” har gått förlorad samt att prostitutionen nu kommer att öka.