Hem
Illustrationsbild. (Andy Wong / AP)

Lärare och AI-experter: ”Vi behöver en riktlinje nu”

2,5 år efter att Chat GPT lanserades finns det fortfarande ingen tydlig strategi för hur man ska hantera AI i skolan. Det skriver en grupp AI-experter och lärare på SvD:s debattsida.

Regeringens AI-kommission får inte lämna förslag om skolan och tekniken nämns knappt i utredningarna för grundskolan. Det innebär att fusket med AI inte stoppas och att skolan inte lär eleverna hur tekniken kan användas positivt.

Debattörerna lyfter fram en rad förslag för att ändra på detta, men huvudbudskapet är att en nationell riktlinje för AI i skolan måste tas fram omgående.

Om debattörerna

Johan Falk
expert på AI:s inverkan på samhället vid Ymnig AI, guldäpplevinnare, tidigare undervisningsråd på Skolverket
Joel Rangsjö
lärare, verksamhetsutvecklare inom AI och författare
Jonatan Tensetti
lärare, verksamhetsutvecklare inom AI, författare och utbildningspolitisk talesperson för Piratpartiet
Erik Winerö
lärare och doktorand i tillämpad IT mot utbildningsvetenskap
Helena Kvarnsell
lärare och författare
Jonas Hall
matematiklärare och guldäpplevinnare
Danny Stacey
expert inom AI och utbildning
Malin Frykman
författare och konsult
Frode Kjærvik
engagerad i AI, skola och hållbar samhällsutveckling, Miljöpartiet
Amer Mohammed
AI-arkitekt, visionär och styrelseproffs

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen