Hem
En skärmdump av bilder som visas vid en sökning på ”Poverty” på bildbanken Freepik. (Freepik)

Larmet: AI-genererad ”fattigdomsporr” förstärker stereotyper

Allt fler hjälporganisationer använder AI-skapade bilder av fattiga och lidande människor i sin kommunikation, skriver The Guardian.

Fördelen är bland annat priset och att man inte behöver be en person som inte finns om lov innan man sprider bilder på dem.

Forskaren Arsenij Alenichev menar dock i en artikel i The Lancet att bilderna ofta ger en förenklad och fördomsfull bild av lidande.

– De borde aldrig ha publicerats för det är verkligen de värsta stereotyperna om Afrika, Indien och så vidare, säger han till The Guardian.

Joaquín Abela, vd på bildbyrån Freepik berättar att han märkt av det stora inflödet av AI-genererade bilder som föreställer utsatta människor i fattiga delar av världen. Han säger också att man från företagets sida försökt ”injicera mångfald” i sitt bildurval, men att det i slutändan är kundernas önskemål som bestämmer.

En av de videor som Alenichev pekar ut
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen