Hem
Arkivbild. Kvinna handlar Fairtrade-bananer. (ADAM IHSE / TT / TT NYHETSBYRÅN)

Ledare: Fairtrade missgynnar de fattigaste

Flera svenska kommuner främjar organisationen Fairtrade. Men det finns flera svagheter med rättvisehandeln – och det missgynnar de allra fattigaste, skriver Anna Charlotta Johansson i en ledare i SvD.

Hon tar upp flera forskningsrapporter som har tittat på Faitrade-certifiering. Som exempel nämner hon en studie från Sveriges lantbruksuniversitet och Lunds universitet från 2009. ”De menar att de minsta och fattigaste producenterna inte gynnas av Fairtrade och säger att vanlig handel har större möjlighet att lyfta många fler människor ur fattigdom”, skriver Johansson.

Hon pekar också på problematiken med överproduktion. Eftersom Fairtrade-bönder är garanterade ett minipris ruckar man på marknadsprincipen om utbud och efterfrågan. Man ska också ha i åtanke att Fairtrade ägs av LO och Svenska kyrkan, menar Johansson.

”Dessvärre väljer flera svenska städer att kampanja för LO och Faitrade utan att berätta om vad det verkligen är. De bidrar därmed till att snedvrida konkurrens på livsmedelsmarknaden, vilket i slutändan missgynnar de allra fattigaste.”

bakgrund
 
Fairtrade Sverige
Wikipedia (sv)
Fairtrade Sverige är den svenska representationen av Fairtrade International. Fairtrade Sverige är en icke-vinstdrivande organisation som består av en förening och ett bolag där det gemensamma uppdraget är att öka utbudet och efterfrågan på Fairtrade-märkta produkter. Föreningen för Fairtrade Sverige har omkring 40 medlemsorganisationer (fackföreningar, studieförbund, organisationer för bistånd och utveckling, ungdomsorganisationer, kyrkor, konsumentföreningar). Föreningen för Fairtrade Sverige är innehavande av ett 90-konto och är medlemmar av FRII (Frivilligorganisationernas insamlingsråd). Fairtrade Sverige AB leds av VD Morgan Zerne och ägs av Svenska kyrkan och Landsorganisationen, LO. Även Fairtrade Sverige AB är en icke-vinstdrivande organisation.[källa behövs] Föreningen för Fairtrade arbetar med informationsspridning och opinionsbildning, medan bolaget främst arbetar med licensiering av Fairtrade-märket och att påverka återförsäljare av produkterna med exempelvis marknadsföring och utökning av sortiment.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen