(Leif R Jansson / TT / TT NYHETSBYRÅN)

Lingon gav lägre vikt

En lingonrik kost minskar risken för viktuppgång och högt kolosterol, även om den kombineras med fet mat. Det visar en ny studie vid Lunds Universitet där forskarna använt en typ av möss som lätt lägger på sig fett och som därmed påminner om människor med övervikt som riskerar diabetes, rapporterar Ekot.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen