Hem
Glasskiosk i Stockholm. Claudio Bresciani/TT

Magnumglassen har stigit med 250 procent i pris

När GB lanserade glasspinnen Magnum 1989 var priset 8,50 kronor. Nu kostar den 30 kronor, en ökning med 253 procent. Det skriver Göteborgs-Posten som också noterar att glassen har krympt – något glassjätten motiverar med hälsohänsyn.

För andra klassiker som Dajmstrut och Cornetto är prisökningen mindre, medan isglassen Piggelin stigit med hela 329 procent sedan 1989, enligt en genomgång gjord av jämförelsesajten Zmarta.

Under samma period har konsumentprisindex (KPI) ökat med 121 procent.

– Man kanske tycker att det är lite lättare att höja priset på just glassen eftersom det inte är som mjölken – en basvara hemma som man köper varje dag eller måste ha, säger Yasemin Bayaramoglu, kommunikationsansvarig på Sveriges Konsumenter, till GP.

Läs mer

Vi strävar alltid efter objektivitet och faktagranskar alltid våra artiklar. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen