Hem
(Vilhelm Stokstad/TT / TT NYHETSBYRÅN)

Män tjänar på feminism – äger mest i raketbolagen

Vinsten från de svenska e-handlarna som tjänar pengar på att stärka kvinnors självkänsla går i allra störst utsträckning till män, visar en kartläggning från Breakit.

I bolag som Stronger och Estrid saknas eller har kvinnor en liten del av ägandet, trots att bolagen ofta vänder sig till kvinnor. Så kallad femwashing.

Enligt Strongers medgrundare Henrik Grundén är ägandet och varumärket skilda från varandra – något som gör att budskapet fortfarande funkar.

Men Linda Waxin, grundare av tankesmedjan Ownershift, uppger att det är en återkommande trend av kvinnor lämnas utan ägande.

– Bolagen kommer inte komma undan med det här i längden, säger hon till sajten.

Läs också

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen