Ny forskning talar mot ultraprocessad mat
Ny svensk forskning stärker bilden av att ultraprocessad mat inte är bra för oss, skriver TT. Särskilt ultraprocessat kött och läsk pekas ut i en studie från Lunds universitet.
– Många av de livsmedel vi äter mycket av under julen är ultraprocessade som korv, julmust och godis. Även om det är en begränsad tid så kan det vara bra att tänka på, säger Emily Sonestedt, docent vid Lunds universitet.
I studien kopplas högt intag av ultraprocessad mat till ökad risk för förtida död, död i hjärt-kärlsjukdom och död i luftvägssjukdom. Ju mer deltagarna åt desto högre risk.
Studien har publicerats i tidskriften Clinial Nutrition. Den bygger på självrapporterade uppgifter om kost från 27 670 deltagare i Skåne.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen