”Marknaden har börjat ifrågasätta H&M:s uthållighet”
H&M är ett stort skepp som tar tid att svänga rätt. Det säger Claes Hemberg, sparekonom på Avanza, i SvD Näringslivs Ekonomistudion. Klädjätten släpper sin kvartalsrapport på torsdagsmorgonen och förväntningarna är låga. Enligt Nyhetsbyrån Direkt har analytiker spått en sänkt rörelsemarginal, bland annat efter sommarens stora reor.
– H&M måste gå från att vara bäst på kläder till att vara bäst på näthandel, säger Hemberg och påpekar att H&M:s ägare tänker långsiktigt samtidigt som aktieägarna i stället vill ha snabba resultat.
Fredrik Ivarsson, analytiker på Kepler Cheuvreux, är inne på samma spår. Han säger till DN att konverteringen till online är en utmaning för H&M och en faktor som kan stå bakom klädjättens fallande aktiekurs.
– Marknaden har börjat ifrågasätta uthålligheten i H&M:s affärsmodell, säger Ivarsson till tidningen men lägger till att han ser positivt på H&M:s framtid.
H&M släpper sin kvartalsrapport klockan 08.00 på torsdagen.