Hem
Arkivbild. (Roald, Berit / TT NYHETSBYRÅN)

”Marknaden har börjat ifrågasätta H&M:s uthållighet”

H&M är ett stort skepp som tar tid att svänga rätt. Det säger Claes Hemberg, sparekonom på Avanza, i SvD Näringslivs Ekonomistudion. Klädjätten släpper sin kvartalsrapport på torsdagsmorgonen och förväntningarna är låga. Enligt Nyhetsbyrån Direkt har analytiker spått en sänkt rörelsemarginal, bland annat efter sommarens stora reor.

– H&M måste gå från att vara bäst på kläder till att vara bäst på näthandel, säger Hemberg och påpekar att H&M:s ägare tänker långsiktigt samtidigt som aktieägarna i stället vill ha snabba resultat.

Fredrik Ivarsson, analytiker på Kepler Cheuvreux, är inne på samma spår. Han säger till DN att konverteringen till online är en utmaning för H&M och en faktor som kan stå bakom klädjättens fallande aktiekurs.

– Marknaden har börjat ifrågasätta uthålligheten i H&M:s affärsmodell, säger Ivarsson till tidningen men lägger till att han ser positivt på H&M:s framtid.

H&M släpper sin kvartalsrapport klockan 08.00 på torsdagen.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen