Matbutikernas försäljning rasar: ”Ändrat beteende”
Försäljningen i dagligvaruhandeln fortsätter sin kräftgång. Nya siffror som tar hänsyn till inflationen visar på en nedgång på 10,8 procent i mars, enligt branschorganisationen Svensk dagligvaruhandels index.
– De ökade priserna har tydligt ändrat konsumenternas köpbeteenden, de köper billigare eller färre varor, vilket gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen är kraftigt negativ, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel i ett pressmeddelande.
Med butikernas prishöjningar inräknade ökade försäljningsvärdet med 8,9 procent.
Den senaste SCB-statistiken visar att priserna på livsmedel och alkoholfria drycker ökade med 19,7 procent i årstakt under månaden.
Läs även:
Gör en klok investering – testa Omni Ekonomi
Inflation, högre räntor och stora börsrörelser. Hur stor avkastning vågar vi räkna med ett år som detta? Vilka fällor ska man undvika på börsen? Och inom vilka sektorer finns vinnare?
Med Omnis systerapp Omni Ekonomi får du Sveriges mest heltäckande bevakning av börs- och bolagsnyheter. Lägg därtill att Sveriges främsta aktieexperter svarar på de svåra frågorna och hjälper dig att navigera marknaderna.
Nu får alla Omniläsare chansen till en klok investering – testa Omni Ekonomi i två månader för endast 49 kronor (spara 269 kronor).