Hem
Illustrationsbild. Stångresning i Sähl i Dalarna, midsommar 2020. (Ulf Palm/TT / TT NYHETSBYRÅN)

Matförsäljning väntas öka 14 procent i midsommar

Midsommar är den fjärde viktigaste högtiden för handlare och under midsommarveckan säljs mat för 900 miljoner kronor mer än en vanlig vecka, en ökning på 14 procent. Det visar arbetsgivarorganisationen Svensk Handels nya prognos.

– Vi ser att trenden från föregående år håller i sig och att det blir en ”svemester” för många även i år. Det kommer att gynna detaljhandeln och vi tror på en positiv omsättningstillväxt, säger chefsekonomen Johan Davidson i ett pressmeddelande.

bakgrund
 
Svensk Handel
Wikipedia (sv)
Svensk Handel är en näringslivsorganisation för företag med verksamhet inom parti-, digital- och detaljhandeln. Organisationens främsta uppgift är att skapa goda förutsättningar för handelns företag. Man fick sitt nuvarande namn 1997 men räknar sina rötter till 1883 och bildandet av Sveriges Allmänna Handelsförening. Svensk Handel är handelns arbetsgivarpart som förhandlar fram och sluter kollektivavtal med fackförbunden. Vidare arbetar organisationen med medlemsservice, näringspolitik, rådgivning och sprider kunskap och information om branschen.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen