Hem
Anders Torell, tillförordnad vd Coop Sverige. (Linus Sundahl-Djerf/SVD/TT)

Matjättar ser sig inte som matjättar: ”Lite ologiskt”

Varken Ica, Coop eller Axfood känner igen sig i beskrivningen av en ”matjätte”, trots att de tillsammans stod för närmare 90 procent av matvaruförsäljningen under 2023. Det rapporterar Expressen.

I sin senaste kampanj frågar sig Ica vad en matjätte egentligen är för något, och landar i slutsatsen att ”inte är det Ica, iallafall”. Coops tillförordnade vd Anders Torell är inne på samma linje. I en intervju med SVT Nyheter säger han att Coop består av 26 föreningar. Kedjan har inga vinstintressen, utan alla pengar går tillbaka till de fyra miljoner medlemmarna, påpekar han.

– Det blir lite ologiskt för oss att vara med i den här debatten från det här perspektivet.

Inte heller Axfoods presschef Magnus Törnblom känner sig helt bekväm med ordet ”matjätte”.

– Du får kalla oss vad du vill, men vi säger inte någonting sådant, säger han till Expressen.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen