Matjättar ser sig inte som matjättar: ”Lite ologiskt”
Varken Ica, Coop eller Axfood känner igen sig i beskrivningen av en ”matjätte”, trots att de tillsammans stod för närmare 90 procent av matvaruförsäljningen under 2023. Det rapporterar Expressen.
I sin senaste kampanj frågar sig Ica vad en matjätte egentligen är för något, och landar i slutsatsen att ”inte är det Ica, iallafall”. Coops tillförordnade vd Anders Torell är inne på samma linje. I en intervju med SVT Nyheter säger han att Coop består av 26 föreningar. Kedjan har inga vinstintressen, utan alla pengar går tillbaka till de fyra miljoner medlemmarna, påpekar han.
– Det blir lite ologiskt för oss att vara med i den här debatten från det här perspektivet.
Inte heller Axfoods presschef Magnus Törnblom känner sig helt bekväm med ordet ”matjätte”.
– Du får kalla oss vad du vill, men vi säger inte någonting sådant, säger han till Expressen.