Max Martin: Använd musik mot ungas psykiska ohälsa
Det behövs mer musik i skolundervisningen i arbetet mot psykisk ohälsa bland unga, skriver bland andra musikproducenten Max Martin på GP:s debattsida.
Han och en rad andra debattörer skriver att musik ger elever ökad social kompetens och att det är bra för relationsbyggande och språkutveckling.
De skriver att politikerna ”stryper” musiklivet och kräver förändring.
”Omfattande forskning visar på musikens potential att stärka barn och unga både psykiskt och socialt.”
Om debattörerna
Martin Sandberg, musikproducent, låtskrivare, medgrundare MusikBojen
Klas Bergling, Tim Bergling Foundation
Claire Rosvall, medgrundare MusikBojen
Peter Feldt, generalsekreterare MusikBojen
Helena Wessman, rektor Kungl Musikhögskolan
Katarina Lindblad, fil.dr, musikterapeut, försteamanuensis i musikvetenskap/musik och hälsa NTNU Trondheim
Ulf Jederlund, fil.dr, musikterapeut, författare, universitetslektor i specialpedagogik Stockholms universitet
Sissela Nutley, forskare anknuten till Karolinska Institutet
Lena Uggla, med.dr Karolinska institutet, musikterapeut, musiklärare
Anna-Karin Kuuse, fil.dr i pedagogiskt arbete/musik, musikterapeut, musiklärare, lärarutbildare
Anna Ehrlin, fil.dr, leg. grundskollärare 1-7, professor i pedagogik Mälardalens universitet
Maria Wassrin fil.dr i musikdidaktik, förskollärare, lärarutbildare, universitetslektor, Stockholms universitet
Kristian Skånberg, Ordförande, Signatur Insamlingsstiftelse för musikfrämjande
Linda Krüger, Programme Manager, Signatur Insamlingsstiftelse för musikfrämjande
Göran Nikolausson, Make Music Matter, Linnéuniversitetet