”Mediernas förtroende har skadats av alla upprop”
Mediernas hantering av #metoo-uppropen där bara vissa människor hängs ut med namn kan i allmänhetens ögon uppfattas som ett lotteri med enskilda människors liv som insats. Det skriver Ola Sigvardsson, allmänhetens Pressombudsman, på DN Debatt.
Därför har mediehusen nu ett ansvar att skärpa sin förmåga att förklara sina etiska beslut för läsare, lyssnare och tittare, skriver han.
”Om man kan visa att namngivning inte är ett lotteri, utan bygger på genomtänkta resonemang, ökar såväl förståelse som acceptans.”
Medieveteranen Jan Scherman skriver i en debattartikel i Resumé att mediernas trovärdighet i samband med #metoo-uppropen havererat. Nu är pengarna viktigare än en stark och överordnad publicistisk princip, skriver han och tar upp hur så gott som alla medier namnpublicerat utan att kunna motivera det, och att de sedan undvikit att svara på frågor.
Scherman kommer inte längre bli upprörd när makthavare undviker att svara på frågor när de granskas av media – eftersom mediecheferna gör samma sak, skriver han.