Hem
(Shutterstock)

Meta sänker priset på annonsfria EU-abonnemanget

Meta har genomfört ett antal åtgärder för att adressera de anmärkningar som EU haft kring företagets hållning när det handlar om riktad annonsering. En av åtgärderna är en prissänkning på hela 40 procent på det annonsfria abonnemang som erbjuds för Facebook och Instagram i EU-länderna. Det rapporterar Engadget.

Användarna i EU får även ett tredje alternativ att välja på. Den som inte vill betala för ett abonnemang kommer att kunna välja att få annonser som enbart är baserade på vad de ser under en given session i apparna, det vill säga ett snäpp mindre personligt anpassade annonser.

För att kompensera för de förväntade färre annonsklick som det tredje alternativet innebär så kommer vissa annonser inte att kunna hoppas över.

Det återstår nu att se om EU tycker att Meta gjort tillräckligt för att tillmötesgå de krav som ställts. Ett slutgiltigt besked om saken kommer till våren, då EU:s granskning av Meta är klar.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen