Hem
SPPANNONS

Miljonmissen för internationell personal

Drygt 30 procent av svenska medelstora företag med mellan 50-250 anställda har delar av sin verksamhet utomlands. Samtidigt är det inte ovanligt att företag missar att betala in pensioner till sin personal utomlands, eller betalar in premier både i hemlandet och utlandet – något som kan kosta stora belopp.

– För vissa arbetsgivare kan det kännas svårt att få kontroll över alla parametrar kopplat till en utlandsutsändning. Men, för dig som står inför eller mitt i en global expansion finns fem enkla steg som kan hjälpa er att lyckas med pensionspusslet, säger Anna Svedman, chef för internationell affär på SPP Konsult.

Så underviker du fel och krångel

Enligt Svedman är ett av de viktigaste stegen att ha koll på vad som avviker i försäkringsupplägget för de utlandsanställda, att ha det tydligt formulerat och att eventuellt kompensera för förlust av hemlandets pension.

– Glöm inte att också ha tydliga ramverk för sjukersättning och övriga riskförmåner. Med hjälp av oberoende pensionskonsulter som är specialiserade på frågor rörande internationell personal kan du underlätta administrationsbördan för ditt företag, och undvika fel som leder till onödiga kostnader och krångel. 

Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.