Hem
Illustrationsbild. TT

Myndigheter tar hjälp av influerare för att nå unga

Sedan coronapandemin startade har Folkhälsomyndigheten haft flera riktade kampanjer för att nå ut till unga via Facebook och Instagram stories.

Även region Västra Götaland har satsat på att sprida information i sociala medier, bland annat genom ett samarbete med influeraren Filip Dikmens. Men Andreas Kron, som är digital redaktör på koncernkontoret i Västra Götalandsregionen, säger att det är svårt att mäta om kampanjen gett resultat.

– Vi får ju en bra räckvidd bland hans följare men om de sedan följer rekommendationerna det är nästan omöjligt att mäta, säger han.

Nästa vecka kommer Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) tillsammans med Folkhälsomyndigheten och Länsstyrelserna att släppa en ny kampanj med bland annat videoklipp i sociala medier.

– Förhoppningen är att klippet ska bli viralt, säger Morgan Olofsson, kommunikationsdirektör på MSB.

Annons
Annons
Vi strävar alltid efter objektivitet och faktagranskar alltid våra artiklar. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen
Annons