Nafta-samtal går in i kritisk fas: ”Ute på tunn is”
Förhandlingarna om ett nytt Nafta-avtal går den här veckan in i en kritisk fas där förhoppningen är att flera av de hårdaste – och viktigaste – knutarna ska få sin lösning. Det skriver Reuters.
Bland annat handlar det om de amerikanska kraven på hur många procent av ett fordon som måste vara byggt inom Nafta-området för att bilen inte ska drabbas av tullar.
USA:s handelsrepresentant Robert Lighthizer sa förra veckan att parterna Kanada och Mexiko inte får ta för lång tid på sig i förhandlingarna, eftersom godkännandet från kongressen då riskerade att vara ”ute på tunn is”.
bakgrund
North American Free Trade Agreement (Nafta)
Wikipedia (en)
The North American Free Trade Agreement (NAFTA; Spanish: Tratado de Libre Comercio de América del Norte, TLCAN; French: Accord de libre-échange nord-américain, ALÉNA) is an agreement signed by Canada, Mexico, and the United States, creating a trilateral trade bloc in North America. The agreement came into force on January 1, 1994. It superseded the Canada–United States Free Trade Agreement between the U.S. and Canada.
NAFTA has two supplements: the North American Agreement on Environmental Cooperation (NAAEC) and the North American Agreement on Labor Cooperation (NAALC).
Most economic analyses indicate that NAFTA has been beneficial to the North American economies and the average citizen, but harmed a small minority of workers in industries exposed to trade competition. Economists hold that withdrawing from NAFTA or renegotiating NAFTA in a way that reestablishes trade barriers will adversely affect the U.S. economy and cost jobs. However, Mexico would be much more severely affected by job loss and reduction of economic growth in both the short term and long term.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen