Netflix-chefen: Jag förstod tittarna redan i filmbutiken
Netflix vd Ted Sarandos upptäckte att han hade en fallenhet för att förstå människors filmsug när han jobbade i en videobutik i Arizona som ung. I en intervju med New York Times berättar han hur kunderna planlöst gick runt bland butikens 900 filmer.
Sarandos, som lett bolaget under utvecklingen av algoritmen som ger användarna förslag, utvecklade då en ”intressant förmåga” att minnas alla filmer. När kunderna kom tillbaka frågade han dem om filmen var bra, och kunde snabbt rekommendera nya.
– Jag blev så bra på det, att även om det var lång kö, så väntade de på att få ett förslag från mig.
Läs intervjun via länken nedan.
Om intervjuer
Under rubriken ”Intervjuer” rekommenderar Omni-redaktionen under helgen några intressanta intervjuer med personer från flera vitt skilda branscher.
Om Omni-helg
Svepen är en del av Omnis helgsatsning med rekommendationer på läsvärda, aktuella och intressanta recensioner och intervjuer som publiceras varje helg.