Hem

Novus: DN större bland rödgröna – Expressen större hos M och SD

Dagens Nyheter har dubbelt så många läsare bland de som röstar rödgrönt än bland de som röstar på de borgerliga partierna. För Expressen är det motsatsen, de är kraftigt överrepresenterade bland de som röstar borgerligt och ännu mer hos Sverigedemokraterna.

Det framgår av den stora Novus-undersökning som Omni har låtit göra om svenskarnas nyhetskonsumtion.

Grafen visar vilka medier som är över- respektive underrepresenterade hos de som röstade på regeringspartierna (M, KD och L) respektive de rödgröna partierna (S, C, MP och V) i förra valet. Procentsiffrorna anger hur många procentenheter fler eller färre som läser nyhetsmediet i gruppen jämfört med hur många som läser nyhetsmediet i snitt. Grafik: David Nyman

Omni firar i dagarna 10 år och har därför gett opinionsinstitutet Novus i uppdrag att undersöka svenskarnas nyhetskonsumtion på djupet. Totalt deltog 2 076 personer i åldrarna 18 till 84 år i undersökningen.

En av frågorna är vilket digitalt nyhetsmedium svenska folket använder oftast. I den totala gruppen, alltså i åldern 18–84 år, placerar sig Omni som femte störst. Det innebär att Omni är större än både TV4, Sveriges Radio och Svenska Dagbladet digitalt. Störst är Aftonbladet följt av SVT, Dagens Nyheter och Expressen och därefter Omni.

I åldersgruppen 18-34 år klättrar Omni ytterligare på listan och hamnar på tredje plats, vilket innebär större än även Dagens Nyheter och Expressen. Endast Aftonbladet och SVT är större i den gruppen.

Grafen visar vilka medier som är över- respektive underrepresenterade i respektive partis väljargrupp förra riksdagsvalet. Procentsiffran anger hur många procentenheter fler/färre som läser nyhetsmediet bland partisympatisörerna jämfört med hur många som läser nyhetsmediet i snitt.  Endast de medier som har signifikant fler eller färre läsare redovisas. Notera att hos de mindre partierna är antalet svarande så pass få att inga långtgående slutsatser ska dras av resultatet – det ska snarare ses som tendenser. Grafik: David Nyman

I undersökningen jämförs också vilket parti man röstade på förra valet med vilka nyhetsmedier man konsumerar aktivt i dag. I resultatet kan utläsas vilka nyhetsmedier som är över- eller underrepresenterade hos vilket partis sympatisörer. Endast i de fall ett nyhetsmedium har statistiskt signifikant fler eller färre läsare i ett parti redovisas resultatet.

Det nyhetsmedium som sticker ut mest med skillnad i konsumtion hos de två politiska blocken är Dagens Nyheter. De har en nio procentenheter större andel läsare bland de som röstade rödgrönt i senaste valet än de har i stort, och fem procentenheter mindre bland de som röstade på något av de borgerliga partierna. Även SVT och Aftonbladet är signifikant större bland rödgröna än bland de borgerliga.

Den nyhetstjänst som utmärker sig starkast åt andra hållet är Expressen, som har åtta procentenheter fler aktiva läsare bland de som röstade borgerligt än de har i snitt och sju procentenheter färre bland de rödgröna än de har i snitt. Efter Expressen uppvisar även Dagens Industri och Svenska Dagbladet att de har större läsarskara bland högerpartierna än bland de rödgröna. 

Expressen utmärker sig med 14 procentenheter större andel läsare hos Moderaterna, än i snitt. Likaså står Expressen sig starkare hos Sverigedemokraterna och är tillsammans med Dagens Industri det enda nyhetsmedium som har större andel läsare bland Sverigedemokraterna än de har i snitt. Dagens Nyheter och SVT Nyheter är istället de två medier som är mest underrepresenterade bland Sverigedemokraterna.

Omni är det nyhetsmedium som har minst skillnad i popularitet bland olika partier. Endast hos Moderaterna går att utläsa att att Omni har en något större andel läsare, vilket innebär fem procentenheter fler läsare hos de som röstade på Moderaterna än i genomsnitt. Omni har också fem procentenheter fler läsare bland de som röstade på något av de borgerliga partierna i senaste valet än i snitt och två procentenheter färre bland de som då röstade rödgrönt.

Grafen visar vilka medier som är över- respektive underrepresenterade i respektive partis väljargrupp förra riksdagsvalet. Procentsiffran anger hur många procentenheter fler/färre som läser nyhetsmediet bland partisympatisörerna jämfört med hur många som läser nyhetsmediet i snitt.  Endast de medier som har signifikant fler eller färre läsare redovisas. Notera att hos de mindre partierna är antalet svarande så pass få att inga långtgående slutsatser ska dras av resultatet – det ska snarare ses som tendenser. Grafik: David Nyman
Vi strävar alltid efter objektivitet och faktagranskar alltid våra artiklar. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen
Annons