Hem

Nyhetsmedierna som upplevs mest trovärdiga: SR, Omni och SVT

Omni får mycket höga värden av de egna läsarna när det gäller trovärdighet, oberoende och att inte vara politiskt färgad. Det framgår av en ny undersökning om svenskarnas nyhetskonsumtion, som Novus har gjort.

På samtliga trovärdighetsfrågor i undersökningen får Omni högre värden än både morgon- och kvällstidningarna får av sina läsare.

Mest trovärdiga anses SR vara, följda av Omni som i sin tur är mycket tätt följda av SVT. Därefter kommer morgontidningarna och sedan är det ett stort avstånd ner till kvällstidningarna.

De svarande har fått ta ställning till hur de upplever de nyhetsmedier som de konsumerar. Grafik: David Nyman

Omni firar i dagarna 10 år och har därför gett opinionsinstitutet Novus i uppdrag att undersöka svenskarnas nyhetskonsumtion på djupet. Totalt deltog 2 076 personer i åldrarna 18 till 84 år i undersökningen

I undersökningen får de svarande bland annat ta ställning till flera påståendefrågor om svenska nyhetsmedier. Endast svarande som aktivt använder nyhetsmediet räknas in.

De som genomgående får högst värden är Sveriges Radio, SVT – och Omni.

På frågan om hur trovärdiga olika nyhetsmedier upplevs så är det 73 procent som anger att de upplever Omni som mycket trovärdiga (värdet 4 eller 5 på skalan 1-5). Det innebär dubbelt så hög trovärdighet mot hur kvällstidningarnas läsare upplever dem och även lite högre trovärdighet än vad morgontidningarnas läsare tycker om dem. Motsvarande värde för Dagens Nyheter är 71 procent och Svenska Dagbladet på 67 procent.

SVT Nyheter upplevs som nästan lika trovärdiga som Omni, strax under 73 procent. Sverige Radios nyheter upplevs som allra mest trovärdiga med 81 procent som gav dem värdet 4 eller 5 i trovärdighet.

Motsvarande höga värden får Omni på frågan “Känns inte alls politiskt färgade på nyhetsplats”, även där med näst högsta värde efter Sveriges Radio.

På frågorna om nyhetsmedierna upplevs som “Oberoende” respektive har “Inte hårdvinklade rubriker” får public service högst värden, tätt följda av Omni och sedan morgontidningarna. Båda kvällstidningarna får betydligt lägre värden på de frågorna.

I grafen visas hur stor andel av hela befolkning (18–84) som anger att de använder vilken nyhetsdestination oftast. Grafik: David Nyman

I samma undersökning framgår att Omni har växt till ett av Sveriges största nyhetsmedier.

En av frågorna är vilket digitalt nyhetsmedium svenska folket använder oftast. I den totala gruppen, alltså i åldern 18–84 år, placerar sig Omni som femte störst. Det innebär större än TV4, Sverige Radio och Svenska Dagbladet. Störst är Aftonbladet följt av SVT, Dagens Nyheter och Expressen och därefter Omni.

I åldersgruppen 18-34 år klättrar Omni ytterligare på listan och hamnar på tredje plats, vilket innebär större än även Dagens Nyheter och Expressen. Endast Aftonbladet och SVT är större i den gruppen.

– Vi är förstås extra stolta över att vara starka i just de yngre målgrupperna, som mer än andra visa vägen för vilken nyhetsupplevelse som framtidens nyhetskonsumenter vill ha, säger Markus Gustafsson, chefredaktör på Omni.

I grafen visas hur stor andel av den yngre befolkning (18–34) som anger att de använder vilken nyhetsdestination oftast. Sveriges Television redovisas som de som har svarat ”SVT Nyheter (online)”, motsvarande för SR Nyheter (online). Den avspeglar alltså inte de som har använt SVT Play för att titta på nyheter eller SR Play för att lyssna på nyheter. Grafik: David Nyman
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen