”Nuvarande skolsystem söndrar och bryter ner”
Dagens svenska skola utvecklas i motsatt riktning och gör att de socioekonomiska och kunskapsmässiga klyftorna mellan barnen ökar ännu mer. Det skriver German Bender, programchef på tankesmedjan Arena Idé och Per Kornhall, filosofie doktor och oberoende skolexpert, i en debatt i Dagens Nyheter.
”Vårt nuvarande skolsystem söndrar och bryter ner mer än det enar och rustar”, skriver debattörerna.
Som ett steg i ledet att lösa skolsegregationen föreslår debattörerna bland annat att i höstbudgeten behålla det statsbidrag på sex miljarder kronor till kommuner och socioekonomiskt utsatta skolor. Bidraget tillkom i budgetpropositionen förra året på förslag av Skolmissionen.
Om debattörerna:
German Bender, programchef arbetsmarknad Arena Idé
Per Kornhall, fil dr, oberoende skolexpert, medlem av Kungliga vetenskapsakademiens skolkommitté och EU-kommissionens Education and Training Expert Panel