Nytt AI-verktyg skapar musik som får användas i reklam
AI-bolaget Eleven Labs, som gjort sig känt för sina röstverktyg, har nu lanserat ett nytt verktyg som skapar musik med hjälp av AI. Enligt företaget får musiken användas även i kommersiella syften, rapporterar Wall Street Journal.
Företaget har slutit avtal med musikplattformarna Merlin och Kobalt, som representerar artister som Adele, Nirvana och Bon Iver. För att deras musik ska få användas i AI-träningen krävs att artisterna själva godkänner det.
En talesperson för Kobalt säger till Techcrunch att avtalet ger artisterna nya intäktsmöjligheter, skydd mot missbruk och ”villkor som liknar andra musikavtal”. Samtidigt varnar branschorganisationer för att AI-modeller kan hota både upphovsrätten och musikskaparnas försörjning, enligt WSJ.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen