Hem
Engelska skolans grundare Barbara Bergström. (MAJA SUSLIN / TT / TT NYHETSBYRÅN)

Ny studie: Skolkoncernerna sätter rena glädjebetyg

De stora skolkoncernernas betygsövertag mot kommunala skolor beror i princip helt på att de sätter glädjebetyg, visar en ny studie som Jonas Vlachos, professor i nationalekonomi, gjort för Institutet för näringslivsforskning. Engelska skolan och Kunskapsskolan utmärker sig särskilt efter att hänsyn tagits till resultaten på de nationella proven, skriver Vlachos.

För Academedia, Kunskapsskolan och övriga friskolegrupper kan hela betygsövertaget förklaras av generösare betygsättning, inte högre kunskaper. I fallet Engelska skolan kan cirka två tredjedelar av försprånget tillskrivas betygssättningen.

Vlachos har till skillnad från tidigare studier jämfört betyg i alla ämnen med kunskapsnivån enligt de nationella proven och resultaten håller även när hänsyn tas till andra faktorer som andelen pojkar och andelen invandrare.

bakgrund
 
Jonas Vlachos
Wikipedia (sv)
Jonas Dimitrios Vlachos, född 9 januari 1970, är en nationalekonom och debattör verksam vid Stockholms universitet och Institutet för Näringslivsforskning. Vlachos blev fil.dr. 2002 efter en sammanläggningsavhandling om risker. Han var 2005-2006 redaktör för Ekonomisk Debatt och är sedan 2007 docent vid Stockholms universitet och är medgrundare av den nationalekonomiska gruppbloggen Ekonomistas.

Läs mer

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen