Ny undersökning av botten runt Estonias vrak
Botten runt Estonias vrak ska undersökas på nytt. Det rapporterar Ekot.
Den nya undersökningen sker på estniskt initiativ och ska ge en utökad bild av sjunkförloppet. Undersökningen ska, om vädret tillåter, genomföras ”inom de närmsta dagarna”.
Tidigare har den internationella haverikommissionen nått slutsatsen att fästena och låsen till Estonias bogvisir var underdimensionerade, skriver TT. När bogvisiret lossnade forsade stora mängder vatten in på bildäck och fick fartyget att kantra.
Överlevande, anhöriga och andra engagerade har dock krävt ytterligare utredning av det snabba förloppet när fartyget sjönk.
bakgrund
Estoniakatastrofen
Wikipedia (sv)
Estoniakatastrofen var en stor sjöolycka i Östersjön den 28 september 1994, då den estniska bil- och passagerarfärjan M/S Estonia förliste på öppet hav under färd från Tallinn till Stockholm. Enligt officiella rapporten fanns 989 personer ombord, varav 852 förolyckades. 137 personer överlevde. Av den största nationalitetsgruppen, svenskar, omkom 501 av 552 ombord. Olyckan är den största fartygskatastrofen i fredstid i nordiska farvatten genom tiderna och en av de dödligaste över huvud taget under sent 1900-tal.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen