Hem
Övergivet och utlämnat åt vädrets makter står Estonias bogvisir uppställt på ön Älvsnabben i Stockholms södra skärgård i början av 2000-talet. (Johan Nilsson / TT / TT Nyhetsbyrån)

Beskedet: Estonia kommer inte utredas igen

Det finns inga skäl att revidera den ursprungliga Estoniautredningen från 1997. Det slås fast i den nya slutrapport som presenteras i dag, skriver TT.

En uppmärksammad dokumentär som sändes 2020 visade tidigare okända hål i fartygets skrov, och hävdade att dessa inte kunde ha kommit till om förlisningsförloppet verkligen var som haverikommissionen slagit fast.

Därefter har haverikommissionerna i Estland, Sverige och Finland granskat det nya materialet, men alltså kommit fram till att det inte finns några skäl att ändra den ursprungliga bedömningen: Estonia sjönk eftersom bogvisirets gångjärn brast till följd av hård sjögång.

bakgrund
 
Estoniakatastrofen
Wikipedia (sv)
Estoniakatastrofen var en stor sjöolycka i Östersjön den 28 september 1994, då den estniska bil- och passagerarfärjan M/S Estonia förliste på öppet hav under färd från Tallinn till Stockholm. Enligt officiella rapporten fanns 989 personer ombord, varav 852 förolyckades. Av den största nationalitetsgruppen, svenskar, omkom 501 av 552 ombord. Olyckan är den största fredstida fartygskatastrofen i nordiska farvatten och en av de dödligaste under 1900-talet.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen