Hem
(Clayton Cotterell)

Nya displayer ska göra telefoner bättre på VR

VR-upplevelser där smartphone-enheter används som skärm lider av ett problem som kallas för ”screen door-effekten”. Det hela manifesterar sig i att man ser linjerna som separerar pixlarna, något som särskilt kan störa upplevelsen vid snabba rörelser.
Lösningen är skärmar med avsevärt högre pixeltäthet, något som skärmtillverkaren Japan Display nu jobbar intensivt med att utveckla. Företaget har tagit fram en 3,42-tumsskärm med upplösningen 1 440 x 1 700 pixlar, vilket ger en pixeltäthet på 651 pixlar per tum. Målet är att kunna ta fram en skärm som kan erbjuda 800 pixlar per tum. Men smartphone-skärmarna har även andra tillkortakommanden, som exempelvis skärmuppdaterings-frekvensen. Både den och responstiderna måste upp avsevärt om VR ska bli bra på smartphones, konstaterar Japan Display.

 
”Screen door effect” på Wikipedia
Wikipedia (en)
The screen-door effect (SDE) or fixed-pattern noise (FPN) is a visual artifact of displays, where the fine lines separating pixels (or subpixels) become visible in the displayed image. This can be seen in digital projector images and regular displays under magnification or at close range, but the increases in display resolutions have made this much less significant. More recently, the screen door effect has been an issue with virtual reality headsets and other head-mounted displays, because these stretch a single display across a much wider field of view.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen