Hem

Nya helt elektriska ES90: Rymlig på insidan och elegant på utsidan

Gör dig redo för en bil i en klass för sig. Volvos nya elbil ES90 är sedanen som förenar elegans, mångsidighet och framtidens teknik – utan att kompromissa på någon punkt.

Nya Volvo ES90 är en bil för dig med höga krav. Det är en bil för både familjen, karriären och fritiden, med egenskaper som tar begreppet premium till nästa nivå. Samtidigt är det en bil som tänjer på gränserna. För ES90 är ingen traditionell sedan. I stället kombinerar den elegansen hos en sedan med flexibiliteten hos en fastback och rymligheten hos en SUV.

Elegant på utsidan, rymlig på insidan

Om man tittar på ES90 i profil så är det som omedelbart sticker ut bilens självsäkra och distinkta framtoning, med en något högre markfrigång för att ge föraren en bättre sikt över vägen. Den flödande taklinjen balanserar elegant utseende med interiört utrymme och bidrar till utmärkt aerodynamik, vilket ökar den totala effektiviteten och den elektriska räckvidden.

Fronten har Volvo Cars Tors hammare-strålkastare som ger uttryck för en välbekant men ändå modern Volvo-identitet. Bakpartiet är lika distinkt, med nya C-formade LED-baklyktor som kompletteras med LED-lampor i bakrutan, vilket skapar en unik välkomst- och avskedsljussekvens. Bilen finns i sju exteriörfärger och fyra fälgalternativ som varierar från 20 till 22 tum i storlek. Den stora och breda bakluckan gör det enkelt att lasta i och ur familjens bagage eller utrustning för en skidtur, och bagageutrymmet ger upp till 424 liter lastutrymme. När man fäller de tre baksätena – som alla kan fällas ner var för sig – så utökas lastutrymmet till 733 liter. Framtill finns ”frunken”, som har en kapacitet på 22 liter och är perfekt för att förvara laddningskablar.

Laddar snabbare och kommer längre än någon Volvo tidigare

Rent tekniskt ligger ES90 i absolut framkant. Nya Volvo ES90 är mjukvarudefinierad och baserad på Volvo Cars Superset tech stack, en enda uppsättning hård- och mjukvarumoduler som ligger till grund för alla framtida eldrivna Volvobilar. Det är också den första Volvobilen som är utrustad med en dubbel Nvidia Drive AGX Orin-konfiguration, och är den mest kraftfulla bil som Volvo Cars någonsin skapat när det gäller kärndatorkapacitet.

ES90 är också den första Volvon med 800V-teknik, som hjälper till att erbjuda snabbare laddning, bättre övergripande prestanda och mer effektivitet. Resultatet är en bil som går längre och laddar snabbare än någon eldriven Volvo tidigare. ES90 kan öka räckvidden med 300 kilometer på bara 10 minuter vid snabbladdningsstationer på 350 kW* och erbjuder en räckvidd på upp till 700 kilometer enligt WLTP-testcykeln.**

– ES90 är verkligen “a class of its own”. Det är en modell som är både lyxig och modernt elegant, men samtidigt rymlig och praktisk med en förstklassig körkomfort. Med sin tidlösa design och kraften i nya centraldatorn, i kombination med 800V- systemet, har vi en produkt som är svårslagen, säger Magdalena Molin, produktchef för Volvo ES90.

Komfort och funktion i hela kupén

Självklart är ES90 utrustad med Volvo Cars senaste generation infotainmentsystem med Google inbyggt, som bland annat innehåller tjänster som Google Maps, Google Assistant och fler appar på Google Play. Det 5G-kapabla, sömlösa och responsiva systemet drivs av Snapdragon® Cockpit-plattformen från Qualcomm Technologies och är utformat för att ge dig all körkritisk information du behöver när du behöver det, via 9-tums förardisplayen och head-up-displayen.

Den 14,5 tum stora mittskärmen ger dig tillgång till navigering, underhållning, klimat, din telefon och mycket mer. Och för att hjälpa dig att navigera i trånga parkeringsfickor finns en ny 3D-vy som stöds av en 360-graderskamera när du behöver det.

Säkerheten i fokus

ES90 är en Volvo och är utformad för att skydda alla i och runt bilen. Den utvecklades för att uppfylla Volvo Cars rigorösa säkerhetsstandard, som bygger på 55 års verklig säkerhetsforskning och överträffar de officiella testkraven. Bilens aktiva säkerhetssystem drivs av en avancerad uppsättning sensorer, inklusive en lidar, fem radarer, sju kameror och tolv ultraljudssensorer. Denna sensoruppsättning gör det möjligt att se bortom mänsklig räckvidd för att hjälpa till att undvika kollisioner och faror på vägen. ES90 har också Volvo Cars banbrytande system för förarförståelse som standard, som kan upptäcka när förarens uppmärksamhet inte längre är fokuserad på vägen och gå in för att hjälpa till, samt närvaroavkänning som hjälper dig undvika att nära och kära lämnas kvar i bilen.

– ES90 är en helt elektrisk, energieffektiv och exklusiv modell för alla som söker en säker, rymlig och exceptionellt komfortabel bil. Att elbilar är framtiden råder det ingen tvekan om och ES90 är ett lysande exempel på det, avslutar Magdalena Molin.

Bilen går att utforska på Volvo Cars sajt och finns tillgänglig att beställa i Sverige redan från lanseringen 5 mars.

Prel. WLTP bl. körning*: Räckvidd upp till 700 km. Elförbr fr.: 17,1 kWh/100 km. Inga CO₂-utsläpp under körning. WLTP data erhålls under specifika testförhållanden, faktisk förbrukning och räckvidd under verkliga förhållanden kan variera beroende på körstil och andra yttre faktorer.
*Preliminära certifieringsvärden uppmätta i väntan på EG-typgodkännande av fordon.

Laddningstiderna kan variera och beror på olika faktorer som utomhustemperatur, batteriets skick och bilens skick. Vår laddningstid baserades på tester vid 350 kW laddningsanläggningar.

Google, Google Play och Google Maps är varumärken som tillhör Google LLC.
Snapdragon är en produkt från Qualcomm Technologies, Inc. och/eller dess dotterbolag. Snapdragon är ett varumärke eller registrerat varumärke som tillhör Qualcomm Incorporated.

De beskrivna funktionerna kanske inte är tillgängliga på alla marknader och kanske inte är standard eller tillgängliga för alla modeller, stilar och drivlinealternativ. Volvo Cars säkerhetsfunktioner är ett komplement till ett säkert körsätt. Säkerhetsfunktioner är inte avsedda att uppmuntra till distraherad körning och ersätter aldrig förarens ansvar.

Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.