Nya tekniken bakom superplanet Dreamliner
Det mest häpnadsväckande med Boeings 787 Dreamliner syns inte på utsidan. Flygplanet är nämligen till 50 procent byggt av kolfiberkompositmaterial. Med ett lättare plan går det att få ner bränsleförbrukningen och spara pengar – samtidigt som utsläppen av koldioxid minskar. För Dreamlinern innebär det att man kan få ner bränsleförbrukningen med så mycket som 20 procent, jämfört med andra flygplan. En stor del av den besparingen kommer från att kolfiberkompositer är lättare än aluminium och de andra metaller som brukar användas. Förenklat kan man säga att kolfiberkomposit är lika starkt som aluminium men 40 procent lättare.
Norwegian först i Europa
Vidare slits inte materialet ut på samma sätt som aluminium och andra metaller, kostnaderna för att hantera korrosion och underhåll går ned avsevärt – uppskattningsvis med 30 procent.
Det går även att bygga större delar och därför behövs heller inte så många nitar och så mycket arbete när planen sätts ihop – ett äldre plan från 1980-talet byggdes med 50 000 nitar, en Dreamliner behöver bara 10 000.
Norwegian blev det första skandinaviska flygbolag att beställa 787:an, i dag har de nio Dreamliners som flyger till USA och Asien, med ytterligare 29 i beställning.