Hem
(Maja Suslin / TT / TT NYHETSBYRÅN)

Nyårspizzan kan ha startat som en pr-kupp

När började egentligen nyårsdagen bli känd som ”stora pizzadagen”? Den frågan har Mattias Axelsson, som driver bloggen Högtider och traditioner, försökt besvara. Han konstaterar att företeelsen troligen beror på en marknadsföringskampanj från företaget Onlinepizza som började 2008.

– Onlinepizza lyckades hitta en lucka på en dag där pizzan passar väldigt bra in, säger Mattias Axelsson till Falköpings Tidning.

I januari 2008 beskriver Sydsvenskan för första gången pizzaätande på nyårsdagen som en tradition. En av grundarna till Onlinepizza ger också en intervju ungefär samtidigt i en annan tidning där nyårsdagen sägs vara en av dagarna då de säljer bäst.

Sedan följs detta upp med företagets egen undersökning ”Pizzarapporten” som skickas ut som ett pressmeddelande i december 2008 då nyårsdagen benämns som ”pizzaätarnas högtidsdag”, skriver Mattias Axelsson i bloggen. Inlägget är från 2016.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen