Nytt system för att pröva kränkande publiceringar
”Mediebranschen har enats om att inrätta ett nytt medieetiskt system”, skriver flera företrädare för bland annat SVT, TV4, TT, SR och Svenska Journalistförbundet i en debattartikel i Expressen. Syftet är att den etiska prövningen av medier ska stärkas och vidgas till att omfatta även radio, tv och webb samt att värna om den personliga integriteten, skriver de.
Den etiska självprövningen ska stärkas och vidgas genom att inrätta Allmänhetens Medieombudsman (MO) och Mediernas etiska nämnd (MEN), skriver debattörerna.
Via MO/MEN, skriver de, ska enskilda kostnadsfritt kunna anmäla publiceringar som kränkt deras privatliv och inneburit en publicitetsskada.
Mer om debattörerna
Casten Almqvist, vd, TV4
Cilla Benkö, vd, SR
Sture Bergman, vd, VK Media AB
Unn Edberg, ordförande, Sveriges Tidskrifter
Jonas Eriksson, vd, TT
Nils Funcke, vd, Utgivarna
Jeanette Gustafsdotter, vd, TU – medier i Sverige
Anna Gullberg, chefredaktör, Gefle Dagblad
Viveka Hansson, programdirektör, TV4
Anna Hedenmo, ordförande, Publicistklubben
Jan Helin, programdirektör, SVT
Fredric Karén, publisher, Svenska Dagbladet
Anna Körnung, chefredaktör, Lokaltidningen Mitt i Stockholm
Anne Lagercrantz, chef nyheter, SVT
Björn Löfdahl, programdirektör, SR
Thomas Mattsson, chefredaktör, Expressen
Marcus Melinder, chefredaktör, Norran
Kerstin Neld, vd, Sveriges Tidskrifter
Jonas Nordling, ordförande, Journalistförbundet
Robert Olsson, programchef, SVT
Cecilia Roos, tf vice vd, UR
Susanna Skarrie, publisher, Hem & Hyra
Hanna Stjärne, vd, SVT
Sofia Wadensjö Karén, ordförande, Utgivarna