”Östling en frispråkig punkare i mörk kostym”
Svenskt Näringslivs nye ordförande Leif Östling förutspås bli en frisk fläkt när han tillträder sin post. Å ena sidan kan man förutsätta att näringslivsfrågorna nu kommer att sättas på samhällsagendan som inte setts sedan Curt Nicolins dagar, skriver SvD Näringslivs Jonas Fröberg.
”Å andra sidan får de en 70-årig patriark van att driva sin egen agenda och som kan vara lika svår att styra som Bruno K Öijers vackra konstnärssjäl. Östling är på ett sätt en frispråkig punkare iklädd mörk kostym, som exempelvis öppet gick emot ägaren Investor 2010 när hans Scania skulle fusioneras med Volvo.”
Läs tidigare
bakgrund
Leif Östling
Wikipedia (sv)
Leif Albert Östling, född 25 september 1945 i Luleå, Norrbottens län, är en svensk företagsledare och chef för den av tyska Volkswagen ägarmässigt dominerade lastbilskoncernen Scania med säte i Södertälje.
Östling kom 1972, efter att ha tagit både civilingenjörsexamen (Chalmers) och civilekonomexamen (Handelshögskolan vid Göteborgs universitet), till Scania-divisionen inom Saab-Scania där han avancerade via en rad olika befattningar. Bland annat var han ansvarig för långsiktig planering innan han 1983 utsågs till chef för Scania i Nederländerna. 1989 utsågs han till chef för Scania-divisionen och 1994 när Scania bröts ut ur Saab Scania-koncernen och blev ett självständigt bolag utsågs han till dess VD. Östling gick 1 september 2012 vidare till en position i koncernledningen för Volkswagen och efterträddes som VD av Martin Lundstedt.
Leif Östling har gjort sig känd som en kontroversiell näringspolitisk debattör med fräna uttalanden, inte minst riktade mot de socialdemokratiska regeringarnas politik under mandatperioderna 1994-2006. Med åren har han markant distanserat sig politiskt från den tid under ungdomsåren då han tillhörde det socialdemokratiska ungdomsförbundet, SSU.
När Scanias före detta huvudägare Investor år 2000 accepterade att Scania skulle slås samman med värsta konkurrenten Volvo Lastvagnar motsatte sig Leif Östling den fusionen, precis som han hösten 2006 gick emot tyska MANs planer på att köpa upp Scania. I och med att EU-kommissionen, med hänvisning till EU:s konkurrensregler (Volvo/Scania skulle praktiskt taget få monopol på lastbilsmarknaden i Norden), stoppade Volvo-Scania-fusionen gick Östling segrande ur den striden och kunde med stöd från Scanias nya huvudägare Volkswagen bli kvar som koncernchef i Scania. Också MAN-budet om övertagande avvisades av ägarna och Östling kunde fortsätta som VD också efter bolagsstämman i maj 2007. Volkswagen dominerar numera ägarmässigt även MAN och verkar för ett samarbete mellan de båda lastbilstillverkarna.
2003 utsågs Östling till hedersdoktor både vid KTH och vid Luleå tekniska universitet. Han invaldes 2004 som ledamot av Ingenjörsvetenskapsakademien. Chalmersska Ingenjörsföreningen tilldelade honom Gustaf Dalén-medaljen 2012.
^ Scania: Leif Östling, läst 2012-02-01
^ http://www.va.se/magasinet/2006/14/sa_utbildade_ar_borsens_v/index.xml?__xsl=/templates/list-import-layout.xsl&id=comp:000047ff4f3e:0000007dc2:3c77&__toolbar=0
^ Lundstedt ny VD på Scania, läst 2012-06-05
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen