Personer som äter för lite kolhydrater lever kortare
Personer som äter en kost med extremt lite kolhydrater riskerar att förkorta sitt liv. Detta visar en ny studie som tidsskriften Lancet publicerat. Den som äter mindre än 40 procent kolhydrater lever i genomsnitt fyra år mindre om man jämför med personer som har ett normalt kolhydratsintag.
– Vad man kan säga är att det har saknats studier som på lång sikt har tittat på sambanden med hälsa och extrem-dieter, där man äter väldigt lite kolhydrater, säger Agneta Åkesson, professor i miljömedicin på Karolinska institutet till Sveriges Radio.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen