Hem
Jimmei Åkesson och Peter Wolodarski. (TT)

Peter Wolodarski: ”Låt SD vråla för sig själva”

Uppståndelsen kring Sverigedemokraternas reklamfilm – där pensionärer och burkaklädda kvinnor ställdes mot varandra – under valrörelsen 2010 gjorde knappast partiet besvikna. ”Man hade uppnått en kraftig pr-effekt utan att betala en enda reklamkrona”, skriver DN:s chefredaktör Peter Wolodarski i sin söndagsledare.
Han menar att veckans högljutt omdebatterade reklamkampanj i Stockholms tunnelbana har många likheter med ”reklamtricket” från 2010 – ”samma grovhet och försåtlighet. Samma vilja att ställa grupp mot grupp.”
Wolodarski menar att det finns en stor, tyst majoritet svenskar som längtar efter en saklig och nyanserad debatt.
”Sverigedemokraterna försöker polarisera Sverige genom att vrida upp ljudnivån maximalt. De andra partierna bör svara skarpt i normal samtalston.”

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen