Illustrationsbild, mataffär i USA. (Matt Rourke / TT NYHETSBYRÅN/ NTB Scanpix)

Processad mat kopplas till flera sjukdomstillstånd

Personer som äter stora mängder processad mat löper en förhöjd risk att drabbas av hjärtattack, stroke och för tidig död, visar två stora studier enligt The Guardian.

I den ena studien, en fransk studie med fler än 105 000 medverkande, har uppföljningar visat att personer som åt den hårdast processade maten, så kallad ultraprocessad mat, hade högst risk att insjukna. Studiens resultat publiceras i British Medical Journal.

Studien slår inte fast att processad mat orsakar sjukdomar men Mathilde Touvier, som ingår i forskargruppen, säger att beläggen är tillräckliga för att myndigheterna ska vidta försiktighetsåtgärder och uppmana personer som högkonsumerar exempelvis färdigmat att skära ner.

Ultraprocessad mat omfattar till exempel glass, läsk och färdigsoppor, skriver tidningen.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen