Protesterar med läsk – har sålt fyra miljoner burkar
Det svenska företaget Palestine drinks har fått beställningar på fyra miljoner burkar läsk, uppger företagets pressansvarige i en intervju med Aftonbladet.
Företaget startades i mars i år och har sedan dess väckt internationell uppmärksamhet. Affärsidén är att erbjuda ett alternativ till framförallt Coca Cola, som många propalestinier bojkottar med anledning av företagets påstådda inblandning i kriget i Gaza.
– Vi är ett företag som är för rättvisa och fred. Vi är emot ockupation och kriget i Palestina. De flesta som jobbar med det här projektet är svensk-palestinier, säger Mohamed Kiswani till Aftonbladet.
Enligt honom planerar företaget att donera all framtida vinst till av Sida godkända hjälporganisationer i Gaza.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen