”Reklam till skottlossning – vad hände med etiken?”
Gränserna för försvarsadvokaters uppdrag suddas ut när de marknadsför sig till tonerna av skottlossning och annan gangsterromantik, skriver åklagaren Lisa dos Santos på Aftonbladet Debatt.
Debattören menar att advokaternas marknadsföring har ökat i takt med att kriminella nätverk är på frammarsch, och ställer sig kritisk till att det inte finns någon etisk reglering i hur reklamen ser ut. Värst är det på sociala medier, menar hon.
”En brottmålsadvokat kan i dag sälja in sig själv och sina tjänster till tonerna av skottlossning och kabla ut Instagramfilmer där man iförd solglasögon och drink ger hands on-tips om hur man undanhåller information från polisen.”
Om debattören
Lisa dos Santos, senior åklagare
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen