Hem
Roslagsbanan. (Kaffeeeinstein / Wikimedia commons)

Roslagsbanan förlängs till T-centralen via Odenplan

Region Stockholms trafiknämnd har beslutat att Roslagsbanan förlängs till T-centralen via Odenplan, skriver DN. Förslaget är att markbanan övergår i en tunnel vid Albano.

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) säger till tidningen att sträckningen kommer avlasta tunnelbanans röda linje och förstärker Odenplan som knutpunkt.

– Det här alternativet är det som ger störst trafikala fördelar.

bakgrund
 
Roslagsbanan
Wikipedia (sv)
Roslagsbanan (RB) är en smalspårig järnväg i Stockholms nordöstra förorter och landsbygd, trafikerad av lokaltåg. Den är en del av den tidigare Stockholm-Roslagens järnvägar och den sista kvarvarande smalspåriga järnvägen i Sverige med reguljär tågtrafik. Spårvidden är 891 mm eller tre gamla svenska fot – en spårvidd som är unik för Sverige, vilket gör Roslagsbanan till den enda järnvägslinjen i världen med både denna spårvidd och reguljär trafik. Banan utgår från Stockholms östra station och delar sig på tre linjer mot Kårsta, Österskär respektive Näsbypark. Den sammanlagda längden är 65 kilometer, det finns 38 stationer och järnvägen har cirka 53 600 påstigande resenärer per dygn (2019).Huvudman och ägare är Storstockholms Lokaltrafik, SL, sedan 1972. Trafikutövare är Transdev. De skulle ha tagit över trafiken från den tidigare trafikutövaren Arriva den 2 april 2021, men beslutet överklagades. Transdev tog därför över trafiken först 15 april 2022. Arriva i sin tur blev trafikutövare 7 januari 2013.Endast persontrafik förekommer på banan; denna körs med motorvagnståg av typ X10p, byggda 1988–1995. Nya tåg av typ X15p levereras 2020 till 2024. Tågen drivs med el via kontaktledning med 1 500 V likspänning. 2017 träffades avtal inom Sverigeförhandlingen att bygga ut Roslagsbanan till T-Centralen via Odenplan. Stockholms östra station kommer då att avvecklas och marken kan bebyggas. Trafikstart till T-Centralen förväntas ske omkring år 2035.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen