Hem
Socialdemokraternas fysiska valaffisch. (Anders Wiklund/TT)

S annonserar på Facebook utan tydlig avsändare

Socialdemokraterna har köpt politisk reklam via olika dotterbolag för 570 000 kronor under de senaste 30 dagarna. Annonserna syns på Facebooksidor som inte tydligt visar att de har kopplingar till partiet. Det skriver journalisten Emanuel Karlsten på sin blogg.

Det rör sig om den socialdemokratiska tidningen Aktuellt i politiken och LO-ägda föreningen Tankesmedjan Tiden som annonserat på Facebooksidorna ”Samtidigt i Sverige” och ”Sverige inför verkligheten.”

Karlsten beskriver att det är tydligt att den senare drivs av tankesmedjan, men dess koppling till S är inte självklart för en oinsatt och det krävs research.

Partiets pressavdelning säger att både tankesmedjan och dotterbolaget är självständiga och att de inte medverkar i verksamheternas beslut. De får finansiering för att bland annat kunna nå nya målgrupper med idédebatt och nyheter i sociala medier.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen