Rådström Baastad. Arkiv Jonas Ekströmer/TT / TT NYHETSBYRÅN
Vårbudgeten 2020

S-hotet: ”Får fundera på om det är möjligt att styra”

Socialdemokraterna varnar för att Sveriges styre äventyras om oppositionen fortsätter med attackerna mot budgeten. Det säger partisekreteraren Lena Rådström Baastad till Dagens Nyheter. Hon menar att det alltid ”finns en gräns för en regering och dess samarbeten”:

– Om alla spelregler sätts ur spel i Sveriges riksdag får vi naturligtvis fundera på om det är möjligt att styra landet, säger hon.

Bakgrunden till Rådström Baastads uttalanden är att oppositionspartierna M, KD, V och SD har enats om att kräva en extra ändringsbudget med mer pengar till välfärden. Det innebär att oppositionen bryter ut delar av regeringens och januaripartiernas budget för att kunna finansiera egna förslag.

Toppnyheter

Coronaviruset Smittan i Sverige
Agnes Wold, överläkare och professor i klinisk bakteriologi. TT
Coronaviruset Smittan i Sverige

Experter oeniga om ökad smittspårning: Inte görbart

Läkare och vårdpersonal måste i högre grad testas för covid-19. Det säger Johan Styrud, ordförande i Stockholms läkarförening och överläkare på Danderyds sjukhus till SvD. I veckan kom beskedet att Sverige ska skruva upp testningen.

Ekonomen Lars Calmfors säger att det inte går att beräkna de exakta vinsterna men att dessa kan vara väldigt stora om man kan få ner smittspridningen med hjälp av uppskalad testning.

Men alla experter är inte eniga om behovet av utökad smittspårning.

– Jag tror inte att det är görbart i dag, säger Agnes Wold, överläkare och professor i klinisk bakteriologi, till tidningen.

Hon menar att det är svårare i dag när antalet nysmittade i sjukdomen ligger runt 1 000 om dagen.

1 tim
Wold, arkivbilder. TT
undefined

Wold om 70-plussarnas sommar: ”Lurigt med unga”

Agnes Wold, läkare och professor i klinisk bakteriologi, konstaterar att det går bra för 70-plussare att resa i sommar men att de bör vara försiktiga efter att de har nått fram till sina destinationer.

Undvik att åka bil med barn och barnbarn och att vara inomhus med potentiella smittbärare, rekommenderar hon i en intervju med Aftonbladet.

– Det är lurigt med unga människor för de kan ha väldigt lätta symtom, säger Wold till tidningen.

3 tim
Läs mer om Coronaviruset
Coronaviruset Sveriges nationaldag
Skärmbild TV4 Skärmbild TV4
Coronaviruset Sveriges nationaldag

Stefan Löfven om krisen: ”Behöver låna mer pengar”

Coronakrisen, ekonomin och hur mycket pengar kan världen låna? Det är ämnen som statsminister Stefan Löfven pratar om i en intervju från Harpsund i TV4 med anledning av nationaldagen. Jenny Strömstedt frågar var pengarna finns som ska lyfta äldrevården och hjälpa de som har förlorat jobb och skolår.

– Det som händer, enkelt uttryckt är att vi behöver låna mer pengar. När statsskulden ökar behöver vi låna mer pengar.

Statsministern säger att finansministern ska få svara på vilken nivå skulderna kan ligga utan att bli skadliga.

2 tim
Stefan Löfven.  TT
undefined

Firanden ställs in – Löfven: Ring någon du bryr dig om

Statsminister Stefan Löfven uppmanar alla svenskar att ringa någon de bryr sig om på nationaldagen. Det säger han i ett digitalt sänt tal som inleder Svenska institutets 24-timmar långa livesändning för att fira nationaldagen, rapporterar TT.

– Fysisk distans behöver inte betyda emotionell distans, säger Löfven.

Både i Göteborg och Malmö har firanden ställts in men många svenskar kan istället fira från soffan. Klockan 20.00 håller kungen tal från Skansen i Stockholm som sänds i SVT.

6 tim
Illustrationsbilder TT
undefined

Ledare: ”Sverige gör allt för att få högsta betyg”

Opinion Flera av dagens ledarsidor uppmärksammar på olika sätt Sveriges nationaldag.

GP:s Karin Pihl menar att omvärldens åsikter om Sverige är en viktig del av självbilden, åtminstone politikernas. Den internationella tveksamheten inför Sveriges coronastrategi blir därför problematisk.

”Den svenska självbilden liknar den flitiga elevens, som gör allt för att få högsta betyg. Det är hennes identitet och stora stolthet, att vara bäst i klassen. Men om hon får dåligt betyg på ett prov raseras självkänslan”, skriver hon.

Dagens Industris PM Nilsson skriver att den svenska flaggan under våren tagit plats i svensk politiks centrum genom sin synliga placering på politikernas kavajslag under presskonferenser om pandemin. Han konstaterar att ”svensk nationalromantik” ofta kretsar kring en längtan till naturen snarare än till en kulturtradition.

˝Den naturnära identiteten skapar i bästa fall också ett slags ansvar. Svenskarna är långt ifrån prickfria i sin naturvård, men man gör inte vad som helst med en plats eller ett landskap som man har känslor för”, skriver han.

Idag 06:03
Läs mer om Coronaviruset
Coronaviruset Svenska åtgärderna
Illustrationsbild. TT
Coronaviruset Svenska åtgärderna

Rekordtryck på resor: ”Aldrig sett tidigare”

Både SJ och Destination Gotland har märkt av en exceptionell ökning av antalet bokningar efter att regeringen meddelat att reserestriktionerna hävs från och med nästa helg. Det rapporterar Aftonbladet.

Hos SJ har bokningstakten ökat flera hundra procent sedan i torsdags, enligt bolagets presskommunikatör Stephan Ray.

För Destination Gotland ledde rusningen till att sajten kraschade kort efter att regeringen tillkännagivit sitt beslut.

– Det har hållit i sig sedan dess. Mellan midnatt och klockan 05 i morse gjordes 1 900 bokningar. Det är en nivå som vi aldrig sett tidigare, säger Adam Jacobsson, sälj- och marknadsansvarig på företaget.

4 tim
Visby hamn. Turisterna väntas strömma till Gotland i sommar efter regeringens besked. Fredrik Sandberg/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Professor om resebeslutet: ”Signaler åt helt fel håll”

Regeringens beslut att släppa på restriktionerna för resor inom Sverige är fel väg att gå. Det säger Stefan Hanson, specialist i infektionssjukdomar och filosofie doktor i internationell hälsa, till Expressen.

– Det här är signaler åt fel håll. Alla andra länder har skapat en organisation nu. Om vi tittar på de nordiska länderna, de har kontaktspårning, de har ett system som tar hand om sjukdomen när den blossar upp.

Hanson menar resandet riskerar att göra spridningen i Sverige värre och leda till en okontrollerbar spridning.

2 tim
Illustrationsbild. TT
undefined

SL om munskydden: ”Följer regeringens instruktioner”

SL har inte fattat något nytt beslut om munskydd i kollektivtrafiken efter WHO:s ändrade riktlinjer om att dessa bör användas vid tillfällen där social distansering inte är möjlig. Det rapporterar SR P4 Stockholm.

– Vi kommer att följa de instruktioner som regeringen beslutar om, säger Henrik Palmér, presskommunikatör hos SL.

Han tillägger att regeringen hittills baserat sina beslut på råd från Folkhälsomyndigheten, som inte rekommenderar att man använder munskydd.

4 tim
Läs mer om Coronaviruset
Till fjällen med elbil? Jodå, det går. Men det kan bli lite mer omständligt.  Tesla (pressbild)
Ägande

Elbil till fjällen – så bra fungerar det i praktiken

En aspekt som ofta vägs in när vi svenskar köper ny bil är det hur lämpad den är för att klara den för många årligen återkommande fjällresan. Och långa resor i tufft vinterväglag med mycket packning är förstås också en av de mest utmanande situationer som en bil kan utsättas för.

Med elbilsrevolutionen för dörren väcks därför allt oftare frågan om det ens är möjligt att genomföra en längre fjällresa med en elbil. Och visst går det, men det blir ofta en smula krångligare än med en klassisk bil. Det konstaterar skidåkarsajten Freeride, som har tittat närmare på saken.

Till att börja med är renodlade elbilar med gott om lastutrymme fortfarande relativt sällsynta, och dyra. Man får inte sällan räkna med att investera i en takbox om både barn, extra väskor och ett eventuellt husdjur ska få plats.

En annan aspekt är räckvidden. Freeride har tittat närmare på Teslas SUV X100D, en bil som normalt sett ska klara nästan 57 mil på en laddning, det vill säga en sträcka som är 10 mil kortare än avståndet mellan centrala Stockholm och Åre. Men med snö på vägen, varm luft i kupén och många uppförsbackar längs vägen så minskar räckvidden snabbt. Räkna med att behöva stanna för laddning.

Just i fallet med Åre så finns flera laddstolpar längs med kusten. Ska man till Härjedalsfjällen är det däremot sämre ställt med infrastruktur för laddning och turen kräver mer noggrann planering.

När det handlar om köregenskaper i vinterväglag så skiljer sig elbilar inte nämnvärt från anda fordon, även om de gärna svarar på ”gaspådrag” lite piggare, så man bör även vara försiktig om det råder halka.

Idag 04:00
För den som bor i hyresrätt krävs en diskussion med värden Shutterstock
Ägande

Så fixar du laddning av elbilen i flerbostadshus

Antalet laddbara fordon ökar stadigt i Sverige, men tyvärr så hänger inte utbyggnaden av laddningsstationer riktigt med i svängarna. Det konstaterar SVT i en artikel. Och det handlar inte bara om möjligheten att ladda längs vägen, utan även om möjligheten att ladda hemma. Bor man i eget hus är det förstås en enkel sak att montera en laddare i anslutning till garaget, men för den som bor i flerfamiljshus blir det lite mer komplicerat.

”Bor du i lägenhet och vill skaffa elbil måste du oftast ta en diskussion med hyresvärden eller bostadsrättsföreningen om att tillhandahålla laddplatser för elbilar”, skriver sajten Recharge, som konstaterar att det här trots allt har blivit lite enklare i takt med att efterfrågan ökat.

En smart och kostnadseffektiv lösning kan vara laddboxar med dubbla uttag, något som gör att man kan ombesörja laddningsbehovet för två fordon med en enda enhet. Recharge skriver att hyresvärdar och föreningar bör titta på Typ 2-laddboxar. Minimikrav som nämns är stöd för laddning med både en- och trefas och att boxen har nätverksanslutning.

Ett av många argument mot att tillhandahålla den här typen av laddningsboxar är att fastighetsägaren inte kan ta betalt för strömmen. Detta då man klassas som en elleverantör i det läget. Det går däremot bra att ta en schablonavgift.

Energimyndigheten skriver i en guide till laddning för den som bor i hyresrätt att priset för en laddbox ligger på mellan 5 000 och 12 000 kronor. Därtill kommer förstås också en installationskostnad. Att övertyga hyresvärden om att ta den kostnaden kan bli svårt, men det kostar ju inte att åtminstone ställa frågan. Och en sak som kan bita är att laddplatser för elbilar lär höja fastighetens värde.

Igår 03:53
Vem kan man skylla på när en självkörande bil krockar? Shutterstock
Ägande

Vem bär skulden när självkörande bilen krockar?

Om du i framtiden skaffar en helt självkörande bil och är inblandad i en olycka, vem bär då ansvaret? Det här är en fråga som försäkringsbranschen brottats med en tid. 

Vissa anser att det är tillverkarna av fordonen som ska hållas ansvariga för de olyckor som förr eller senare lär inträffa. 

– Det här ligger långt fram, men i framtiden kan det bli så att privatbilsförsäkringar inte är ett fungerande koncept längre, säger Andreas Broström, vd för försäkringsbolaget Paydrive, i en artikel i Realtid från 2017. 

Det råder samtidigt rätt stor enighet i branschen om att antalet olyckor kommer att minska till följd av att bilarna blir autonoma, något som förstås kommer att innebär att kostnaderna för försäkringsbolagen och därmed också premierna kommer att sjunka. 

Den tidigare vd:n för Volvo Cars sade i en artikel som sajten Byt Bil publicerade för några år sedan att forskning från Swiss Re och HERE visade att självkörande system kan göra att försäkringspremierna skulle minska med 20 miljarder dollar globalt till 2020. Med facit i hand så har utvecklingen av självkörande fordon inte kommit så långt att vi vet hur det blir med den saken ännu. 

På lite längre sikt – möjligen någon gång under 2040-talet – kan den personliga bilförsäkringen ha spelat ut sin roll helt, och istället kan det krävas att samhället gemensamt tillhandahåller de medel som krävs för att täcka försäkringskostnader vid olyckor, skriver Venturebeat i en artikel om saken. 

”Vare sig du tror att det kommer att bli olagligt eller ovanligt med mänskliga förare, så kan vi hur som helst förvänta oss att våra vägar och försäkringar kommer att förändras radikalt. Det här är en resa som varken konsumenter eller försäkringsbolag vill sätta på autopilot” skriver journalisten Parker O’very. 

4 jun
Läs mer om Framtidens bilar | Ägande