Så kan AI och algoritmer förändra vårt dejtande
Med tanke på hur trubbiga många rekommendationsalgoritmer tycks vara idag så är det lätt att vara skeptisk till att algoritmer ska kunna hjälpa oss hitta en partner i framtiden. Men mycket händer på området, och nu har artificiell intelligens så smått börjat flytta in i dejtingtjänsternas appar.
The Conversation skriver I en artikel på temat att stora aktörer som Match Group (som bland annat äger Ok Cupid, Match och Tinder) sitter på enorma mängder personlig data som kan användas för effektiva AI-analyser och leda till bättre matchningar av potentiella partners.
Dejtingsajten Eharmony använder redan idag AI som analyserar hur användarna chattar, och skickar dem tips på hur de kan gå vidare i konversationen för att ta relationen till nästa nivå. Dejtingappen Happn använder AI för att ranka profiler och visa upp de som passar användarnas preferenser bäst, medan Badoo analyserar ansikten för att hitta en partner som påminner om en kändis man fattat tycke för.
Tinder – som är en av världens mest populära dejtingappar – använder Amazons system Regoknition för att snappa upp personlighetsutmärkande drag och förbättra matchningsalgoritmens träffsäkerhet för premiumanvändare.
Sajten Hackernoon nämner även sajten DNA Romance, som gått ett steg längre än många andra dejtingtjänster och använder DNA-profiler för att hitta personer som man bör passa bra med. DNA-informationen används tillsammans med ett Myers-Briggs-liknande verktyg för att dela in användarna i 16 personlighetsgrupper.
The Conversation skriver att även virtual reality (VR) sannolikt kommer att bli ett allt vanligare verktyg i dejtingtjänsternas verktygslåda. Ett exempel på ett användningsområde för VR är att ta fram en avatar som föreställer en perfekt partner, och att man får träna sig i att konversera och umgås med avataren, så att man ska vara bättre rustad för dejter i verkligheten.
Hackernoon skriver att artificiell intelligens sannolikt kan vara en nödvändigt ingrediens när det handlar om att sortera i informationsflödet i framtiden. Man hänvisar bland annat till prognoser som visar att 70 procent av alla par kommer att vara resultatet av onlinemöten redan år 2040, något som innebär att filtreringsprocessen måste bli mer noggrann.
Detta är Omni Passion
Omni Passion är en satsning där vi djupdyker i ämnen som vi – och förhoppningsvis ni läsare – är passionerat intresserade av. Fokus ligger på mänskliga och tekniska framsteg, men även trender och företeelser som kommer att forma den värld vi lever i.
Hittills har vi avhandlat ämnen som människan i rymden, framtidens mat och kampen mot mänskligt åldrande. Vad vill du läsa om härnäst? Tankar, synpunkter och idéer? Mejla till olivia.wikstrom@schibsted.com.