Hem
Black Friday-handelnOmni förklarar

Så länge varar kicken av att shoppa

Det har blivit dags för konsumtionens högtid – Black Friday. Men blir vi verkligen lyckligare av att köpa mer grejer? På bilden: Drottninggatan i Stockholm/Christina Sahlberg, sparekonom på Compricer. (TT/Eric Josjö)

Det är den tiden på året. Samma budskap pumpas ut på alla plattformar: Du har väl inte missat att den där tvålen, träningsprylen eller tröjan som du trånat efter nu finns att köpa – för halva priset? Men hur är det med de där köpen och vår känsla av lycka?
Omni tar hjälp av beteendeekonomen Christina Sahlberg för att reda ut:

  • Blir vi lyckligare av konsumtion?
  • Varför vill vi så gärna göra ”deals”?
  • Hur ska man tänka under reahögtider?

Få ut ännu mer av Omni – skaffa Omni Mer

  • Förklaring & fördjupning
  • Gå förbi betalväggar
  • Annonsfri upplevelse
Bli medlem
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen