Hem
TeliaANNONS

Så skapas en ny jobbupplevelse i krisen

Många svenska företag har under de senaste veckorna fått ställa om hela organisationen då personalen uppmanas att arbeta hemifrån.

– Det är en stor omställning. Jag brukar säga att rätt teknik är 20 procent av utmaningen – återstående 80 procent är beteendeförändringen som måste till, säger Mille Beckman, på Telia.

Generellt sett har de stora företagen redan tekniken som krävs för att distansarbeta. Nu rullas också lösningarna ut på bred front bland små och medelstora företag – något som på sikt kan minska den digitala klyftan i Sverige. I normala tider handlar den digitala klyftan om att stora företag kunnat förenkla verksamheten och digitalisera – något som frigör tid att fokusera på kärnverksamheten och kan skapa nya affärsintäkter.

Nya affärsmöjligheter

– Det kommer innebära nya – framförallt mjuka – krav på hur vi jobbar. I det privata använder vi redan chatt och video för att hålla kontakten och där inser vi värdet. Nu är det viktigt att börja använda liknande lösningar på jobbet och skapa en ny digital jobbupplevelse, säger Mille Beckman.

Att göra en digital resa har flera positiva effekter – förutom att lösa utmaningarna här och nu. Telia har bland annat sett att det öppnar för nya typer av affärer och nya typer av samarbeten. Dessutom blir företaget med hög digital mognad en mer attraktiv arbetsplats.

Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.