Hem
Crowd insights för fastighetsägare och handlare gör det möjligt att ta bättre affärsbeslut, exempelvis om man ska flytta, lägga ner eller satsa på en butik.
TeliaANNONS

Så upptäcker Telia osynliga trender i städerna

Under coronaepidemin har Folkhälsomyndigheten använt Telias anonymiserade data för att förstå hur grupper av människor rör sig. Det har gett viktiga insikter i arbetet med att bromsa smittspridningen.

Tjänsten bakom kallas Crowd Insights och bygger på anonymiserad mobiltelefontrafik. Under de tre senaste åren har verktyget bidragit till bättre beslut i bland annat stads- och trafikplanering. Sedan oktober 2020 har Telia lanserat en dedikerad variant som kan hjälpa fastighetsägare och butikskedjor att anpassa verksamheten just nu och till tiden efter corona.

“Ersatt kundernas magkänsla”

– Verktyget gör det enkelt och möjligt att se trender i områden eller stadsdelar. Ökar eller minskar besöken, kommer besökarna från områden som matchar vår målgrupp, hur länge stannar man i området? säger Marcus Velin, commercial product manager på Telia.

 Insikterna kan ge ett bättre läge vid förhandling och gör det möjligt att ta bättre affärsbeslut, exempelvis om man ska flytta, lägga ner eller satsa på en butik. Går en butik bra kan man leta efter faktorer som driver framgången, som många korta besök, och utgå från dessa när man väljer plats för en ny butik.

– Vi har ersatt kundernas magkänsla med data som är lätt att analysera och jämföra.

Kan göra din verksamhet smartare

Behovet av att basera beslut på tillförlitliga data har aldrig varit större än i dag.

Strategiskt verktyg för smartare beslut med löpande och historisk data om rörelsemönster skapas insikter som gör din verksamhet smartare.

Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.