Hem
(Foto: Tobias Lundkvist)
SEBANNONS

Så vände House of Dagmar motgång till framgång

Branschen är stentuff och affärsmodellen komplex. Men för modeundret House of Dagmar pekar tillväxtkurvan stadigt uppåt.

– Under 2015 ökade vi omsättningen på den svenska marknaden med 40 procent, säger bolagets vd Karin Söderlind.

För drygt tio år sedan startade Karin Söderlind House of Dagmar tillsammans med sina systrar Kristina Tjäder och Sofia Wallenstam. I dag är lönsamheten i bolaget god och omsättningen ökar för varje år, men precis när verksamheten kommit igång några år efter starten var man på god väg att lägga ned.

– Vi var mitt i en lågkonjunktur 2008 samtidigt som jag och mina systrar jobbade dygnet runt. Till slut insåg vi att vi var tvungna att in nytt kapital och släppa en del av ägandet. Pengar som användes främst till att nyanställa så att vi kunde öka från två till fyra kollektioner per år. Satsningen visade sig vara lyckosam och redan året efter ökade vi omsättningen med 80 procent, säger Karin Söderlind.

Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.