Hem
Arkivbild. (Roald, Berit / TT NYHETSBYRÅN)

”Saknas praktiska moment i nya lärarutbildningen”

Den nya kompletterande lärarutbildningen för personer med forskarutbildning förbereder inte studenterna för verkligheten i klassrummet, skriver tretton forskare inom naturvetenskap och teknik på DN Debatt.

Debattörerna anser att utbildningen i för hög grad fokuserar på teoretiska reflektioner istället för praktiska övningar i saker som betygsättning och lektionsplanering.

”Hur skulle våra hus se ut om vi lät byggarbetare lära sig sitt hantverk genom att i första hand läsa en bok om husbyggen”, frågar sig debattörerna och föreslår två åtgärder.

Dels vill de att utbildningen ska berikas med naturvetenskaplig och multidisciplinär forskning och dels att mer fokus läggs på det praktiska hantverket och ledarskap.

Om debattörerna

Therése Abrahamsson, fil dr fysiologi

Michael Baureder, fil dr mikrobiologi

Linda (Lingguang) Li Bogardi, fil dr teknisk fysik

Johan Fogelqvist, fil dr genetik

Björn Gustavsson, tekn dr avfallsteknik

Magnus Helgstrand, tekn dr bioteknik

Mårten Hjernquist, fil dr zooekologi

Johan Jakobsson, fil lic biologi

Dennis Jonason, fil dr ekologi

Kristine Koch, fil dr livsmedelsvetenskap

Olle Lind, fil dr integrativ zoologi

Kimmo Michelsen, fil dr cellbiologi

Mohammad Mirmohades, fil dr kemi

Johan Mårtensson, fil dr fysik

Samtliga har genomfört den nya kompletterande lärarutbildningen

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen