”Saknas praktiska moment i nya lärarutbildningen”
Den nya kompletterande lärarutbildningen för personer med forskarutbildning förbereder inte studenterna för verkligheten i klassrummet, skriver tretton forskare inom naturvetenskap och teknik på DN Debatt.
Debattörerna anser att utbildningen i för hög grad fokuserar på teoretiska reflektioner istället för praktiska övningar i saker som betygsättning och lektionsplanering.
”Hur skulle våra hus se ut om vi lät byggarbetare lära sig sitt hantverk genom att i första hand läsa en bok om husbyggen”, frågar sig debattörerna och föreslår två åtgärder.
Dels vill de att utbildningen ska berikas med naturvetenskaplig och multidisciplinär forskning och dels att mer fokus läggs på det praktiska hantverket och ledarskap.
Om debattörerna
Therése Abrahamsson, fil dr fysiologi
Michael Baureder, fil dr mikrobiologi
Linda (Lingguang) Li Bogardi, fil dr teknisk fysik
Johan Fogelqvist, fil dr genetik
Björn Gustavsson, tekn dr avfallsteknik
Magnus Helgstrand, tekn dr bioteknik
Mårten Hjernquist, fil dr zooekologi
Johan Jakobsson, fil lic biologi
Dennis Jonason, fil dr ekologi
Kristine Koch, fil dr livsmedelsvetenskap
Olle Lind, fil dr integrativ zoologi
Kimmo Michelsen, fil dr cellbiologi
Mohammad Mirmohades, fil dr kemi
Johan Mårtensson, fil dr fysik
Samtliga har genomfört den nya kompletterande lärarutbildningen