Hem
(Andrew Zuis / TT / NTB Scanpix)

”Samsung behöver elda upp konsumenterna i stället”

Samsung kommer att klara smällen som uppskattas till minst 44 miljarder kronor efter Galaxy Note 7-katastrofen. Men frågan är hur de brinnande telefonerna kommer att påverka varumärket och de framtida affärerna. Det skriver CNBC:s Arjun Kharpal i en krönika.

En elefant i rummet är Samsungs relationer till återförsäljarna. ”Om stora återförsäljare inte vill sälja kommande Galaxy Note 8 för att de inte litar på kvaliteten kan andra mobilföretag lätt följa efter”, skriver han.

Men det sydkoreanska elektronikföretaget är trots allt kända för sin höga kvalitet och tänker inte att kasta in handduken, skriver Kharpal. I stället tror han att de kommer att marknadsföra sig ur krisen.

”Men det verkar som att Galaxy S8 verkligen kommer att behöva elda upp (inte bokstavligt) konsumenterna för att få dem att glömma Note 7-äventyret”, skriver Arjun Kharpal.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen