Scherman: Mediebolagen slipper undan
”Borde kanske inte skriva detta.” Så inleder Jan Scherman sin mediekrönika i Svenska Dagbladet, där han öppet kritiserar mediebranschens oförmåga att granska sina egna missförhållanden. Ekonomiskt förfall, hisnande vd-löner och mobbning som skulle ha vållat drev och offentlig kölhalning om det gällde vilket annat bolag som helst, leder till kompakt tystnad när det rör mediebolag, menar Scherman.
Han radar upp exempel som Gunilla Herlitz, vd för DN, som fick en rekordlön på 19 miljoner samtidigt som företaget förnedrade arbetstagare genom att placera dem i en ”frysbox” för att pressa dem att säga upp sig. ”Det självklara drevet uteblev” utanför branschpressen, konstaterar han. Uppdrag gransknings reportage om mediekoncernen Stampen förra veckan står som enda undantag.
På spel står mediernas trovärdighet, avslutar Scherman.
”Hur ska andra bolag kunna kritiseras för mörkläggning när mediebranschen själv drar ner var och varannan rullgardin?”