Hem
(Fredrik Sandberg/TT / TT NYHETSBYRÅN)

”Skolutveckling får inte hindras av politisk låsning”

Lösningen för att höja skolresultaten är inte att rita om läroplanen eller betygssystemet. Det skriver utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) i en debattartikel i Dagens Nyheter.
Ministern skriver att en bättre skola skapas med större möjlighet att ge stöd i de tidiga skolåren, fler speciallärare och resurser som går till de skolor som mest behöver det. ”Det går mer statliga medel till skolor som redan från början har bättre förutsättningar. Det håller inte”, skriver Fridolin.
Han presenterar tre slutsatser för skolan efter möten med Sveriges kommuner. Varje reform för skolan måste stärka de som arbetar i skolan, att hela skolsystemet ska kraftsamla för att fånga upp svaga elever samt att skolutvecklingen inte får hindras av politisk låsning.
”Ingen vinner när skoldebatten ideologiseras. Stora skolreformer som pressas genom riksdagen med svag majoritet är inte lösningen, det är det som skapat problemen. (...) Vi är beredda att lyfta på alla stenar utan ideologiska bindningar. Det förtjänar svensk skola.”

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen